آشنایی با انواع پمپ ‌های دنده ای به همراه ویژگی هایشان

پمپ ‌های دنده ای

پمپ ‌های دنده ای با نام پمپ غلیظ کش نیز شناخته می‌شوند. این پمپ‌ها با توجه به مکانیزم ویژه‌ای که دارند قادرند حجم زیادی از مایعات را درون خود محصور کنند، سپس آن مایع را با فشار بسیار زیادی به بیرون پمپاژ کرده و به سمت لوله خروجی هدایت کنند.

پمپ ‌های دنده ای

درواقع پمپ دنده ای یکی از مدل‌های مختلف هیدرو پمپ‌ها است. این پمپ‌ها از پرکاربردترین و پربازده‌ترین انواع هیدرو پمپ می‌باشند و در کارخانه‌ها و صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

طرز کار پمپ‌ های دنده ای چگونه است؟

درون پمپ‌های دنده ای چرخ‌دنده‌هایی وجود دارد که با چرخش خود سیالات را با فشار زیادی به سمت لوله خروجی منتقل می‌کنند. یکی از ویژگی‌های پمپ‌ های دنده ای چرخش یکدست و بدون پالس آن‌ها است. در این پمپ‌ها امکان چرخش در دو جهت، به‌منظور پر یا خالی کردن مخزن وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های پمپ‌های دنده ای می‌توان به قابلیت کشش بالای آن اشاره کرد که به دلیل این قابلیت برخی از مردم آن را با عنوان پمپ خود مکش نیز می‌شناسند.

پمپ هیدرولیک

کاربرد پمپ‌ های دنده ای به چه صورت است؟

همان‌طور گفتیم پمپ‌های دنده ای از پرکاربردترین انواع هیدرو پمپ‌ها می‌باشند و می‌توانند با طیف وسیعی از سیالات کار کنند؛ بنابراین کاربرد پمپ‌های دنده ای برای پمپاژ هر سیالی از انواع غلیظ مانند چسب، شکلات، قیر و آسفالت و سیالات رقیق مانند آب، انواع روغن و انواع حلال‌ها امکان‌پذیر است. از این پمپ‌ها برای روغن‌کاری انواع سیستم‌ها، انتقال سوخت، نفت، گاز، خمیر و مایعات دیگر استفاده می‌شود؛ اما بیشترین کاربرد آن‌ها در صنایع هیدرولیک است.

همچنین بخوانید : هیدرولیک چیست ؟

پمپ‌ های دنده ای می‌توانند انواع روغن‌های داغ، روانکارهای صنعتی، انواع سوخت مانند گاز مایع، بنزین، گازوئیل، مازوت، نفت سیاه و… را در سیستم‌های مختلف پمپاژ کنند و استفاده از آن‌ها برای انتقال مایعات چسبنده، الکل و مواد پلیمری نیز امکان‌پذیر است.

در صنایع و کارخانجات گوناگون مانند کارخانه جات شکلات‌سازی، کارخانجات صابون‌سازی و… از پمپ ‌های دنده ای بهره می‌گیرند.

انواع پمپ‌ های دنده ای

پمپ‌های دنده ای بسته به کارایی که دارند در مدل‌های مختلف طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. به‌طورکلی پمپ های دنده ای را می‌توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

۱- پمپ‌های دنده ای گوشواره‌ای

نام دیگر پمپ‌های گوشواره‌ای لوب پمپ است و یکی از پرکاربردترین انواع پمپ‌های دنده ای می‌باشد. از پمپ‌های دنده ای گوشواره‌ای بیشتر برای انتقال مواد غذایی مایع، روغن‌ها و… استفاده می‌شود.

پمپ هیدرولیک۲- پمپ‌های دنده ای پیچی

در ساختار این نوع پمپ پیچ‌های زیادی تعبیه شده است که درون یک محفظه قرار می‌گیرند. با استفاده از این پیچ‌ها می‌توان بعد از انجام عملیات مکش، مایعات درون پمپ را با فشار مشخصی خارج کرد.

۳- پمپ‌های دنده ای ژیروتور

در مکانیزم پمپ‌ های دنده ای ژیروتور از چرخ‌دنده‌های کمتری استفاده شده است و به‌طورمعمول نسبت به مدل‌های دیگر یک چرخ‌دنده کمتر دارند. این پمپ‌ها مقاومت بالایی در مقابل دمای بالای مایعات دارند.

سخن پایانی

به‌طورکلی پمپ‌ های دنده ای می‌توانند مواد و مایعات مختلف را در حجم بسیار زیاد و غلظت بالا، با سرعت و قدرت زیاد انتقال دهند. دمای معمول برای انتقال مایعات در پمپ‌های دنده ای از ۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. این دما در مدل‌های مختلف پمپ‌های دنده ای و با توجه به نوع کارایی آن‌ها می‌تواند متغیر باشد. از پمپ‌های دنده ای در انواع صنایع و کارخانجات گوناگون مرتباً استفاده می‌شود و این وسیله یکی از پرکاربردترین تجهیزات در تولیدات و صنعت است.

مقالات مرتبط

درباره سپهر آسیا

شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بکار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز کشور به صورت مشخص صنایع زیر بنایی را مد نظر قرار داده و خدمات فنی مهندسی و تامین قطعات با کیفیت مطلوب را سر لوحه کار خود نموده است و در این راستا تا کنون خدمات ارزنده ای را به صنعت کشور ارائه نموده و مایع مباهات است که این شرکت در مواردی توانسته خدمات بی سابقه و منحصر به فردی انجام دهد که در بخش پروژه ها به آن اشاره خواهد شد.

دسترسی سریع

تماس با ما

لوگو
طراحی سایت توسط دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ