سیلندر هیدرولیکی ماشینی است که توانایی دارد قدرت سیال را به صورت خطی به نیروی مکانیکی تبدیل کند. به سیلندر هیدرولیک جک سیلندر هم گفته می شود.
انواع سیلندر:
انواع سیلندر هیدرولیک شامل انواع میل تایپ، تایراد، کامپکتو سفارشی است.
سیلندر های هیدرولیکی به دو دسته تقسیم می شوند:
۱-سیلندر هیدرولیک یک کاره یا یک طرفه
این سیلندر ها از یک طرف تحت فشار وارده از سمت فنر قرار دارند و این در حالی است که طرف دیگرشان به مخزن سیال متصل است. این مدل از سیلندر ها تنها از یک سو نیرو تولید می کنند و اگر فشار سیال برداشته شود خود به خود به سمت عقب بر می گرددند. حرکت برگشتی آن ها نیز اغلب از طریق یک فنر داخلی و یا در اثر نیروی وارد شده از سود وزنه اعمال می شود.
۲-سیلندر هیدرولیک دو کاره یا دو طرفه
این سیلندر ها که پرکاربردترین سیلندر ها محسوب می شوند فشار سیلند از دو جهت باعث اعمال نیرو می شود.
روش های نصب سیلندر هیدرولیک چسیست؟
روش های گوناگونی برای نصب سیلندر هیدرولیک وجود دارد. انتهای میله ها اغلب به صورت رزوه بوده از این رو می توانند به صورت مستقیم به وزنه یک قلاب طوقه یا قطعات دیگر وصل شوند. این اتصالات به گونه ای عمل می کنند که می توانند یک حرکت خطی را به یک حرکت نوسانی یا چرخشت تبدیل سازند.
برای انتخاب سیلندر هیدرولیکی به نکات زیر توجه کنید:
- حداکثر فشار کاری سیستم
- قطر پیستون و میله پیستون
- نیروی سیلندر
- حداکثر نیروی سیلندر
- طول کورس سیلندر
- حداکثر سرعت سیلندر
نحوه نصب سیلندر
- وجود ضربه گیر
- نوع و کاربرد سیلندر
مشکلاتی اساسی در ارتباط با انواع سیلندر هیدرولیک چیست؟
- بارگذاری غیر محوری
- نصب نامناسب
- کمانش در میل پیستون
- محاسبات نادرست در شتابگری و کاهش سرعت بار
- بار های ضربه ای سنگین
- نشتی های داخلی و خارجی
- تقویت فشار ناخواسته
- سرعت و ترتیب حرکت نادرست
تقسیم بندی سیلندر های هیدرولیکی بر اساس ویزگی هایشان
- سیلندر هیدرولیکی پلانچری
به این سیلندر ها رام سلندر نیز اطلاق می شود که غالبا به صورت عمودی رو به بالا قرار داده می شوند این نحوه نصب کردن بدین علت است که تغذیه سیال به سیلندر دچار توقف اختیاری یا عدم اختیاری گردد وزن پیستون و شفت، باعث شوند که باز هم به وضعیت اولیه اش برگردد.
سیلندر هایی که در مراکز تعمیر اتومبیل از آن ها استفاده می شود نمونه های بسار خوبی از این نوع سیلندر ها هستند.
- سیلندر هیدرولیکی تلسکوپی
به این سیلندر ها سیلندر های چند مرحله ای هم گفته می شود. حداکثر تعداد مراحل کار این سیلندر ها شش مرحله می باشد و در مکان هایی استفاده می شوند که از فضای کمتری برخوردار است. ساختار این سیلندر ها به گونه ای است که قادر خواهند بود هم یک طرفه باشند وهم دو طرفه ، این سیلندر ها از کورس خیلی بالایی برخوردار هستند و بیشتر در جرثقیل ها و لیفتراک ها به کار گرفته می شوند.
- سیلندر هیدرولیکی کابلی
سیلندر های کابلی قادر هستند که هم از سیستم های هیدرولیک و هم از پنوماتیک استفاده کنند این نوع از سیلندر ها می توانند نیروی بسیار خوبی را تولید کنند. سیلندر های کابلی در محیط هایی با فضای کم مورد استفاده واقع می شود.
- سیلندر هیدرولیکی دیافراگمی
طراحی این نوع از سیلندر ها بردو نوع است: با دیافراگم لبه تخت و دیافراگم لبه گرد، این دو نوع از سیلندر ها به هیچ عنوان نشتی در اطراف دور سیلندر ندارند.