با هیدرولیک صنعتی و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

هیدرولیک صنعتی

هیدرولیک از پانصد سال قبل مورد استفاده بشر قرار گرفته می‌شد و توسط پاسکال دانشمند فرانسوی در سال ۱۶۵۰ بیان شد. در سال ۱۷۹۵ اولین پرس هیدرولیک آبی ساخته
شد و بعد از کشف روغن توسط نفت این محصول به جای آب به عنوان انتقال انرژی در صنعت مورد استفاده قرار گرفته می‌شد. هیدرولیک سیستمی می‌باشد که با روش‌های کاربردی سیالات را تحت فشار مورد جا به جایی قرار می‌دهد. هیدرولیک یعنی حرکت دادن که در گذشته فقط درباره آب انجام می‌شد اما بعدها مفهوم گسترده‌تری پیدا کرد.

در سیستم‌های هیدرولیک صنعتی دو نوع عملکرد وجود دارد:

  1. عملکرد خطی که شامل سیلندرهای هیدرولیک می‌شود
  2. عملکرد درونی که شامل هیدروموتورها، روتاری اکچیتورها

در سیستم هیدرولیک از سیالات که تراکم ندارند استفاده می‌شود و از این سیستم برای کارهای دقیق برای انتقال و اعمال نیرو در سرعتهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم هیدرولیک صنعتی از روغن‌های معدنی همان مشتقات نفت و آب و اتیلین گیلیکن در حد کم استفاده می‌شود.

مزایای سیستم هیدرولیک صنعتی

در خودروها از سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود زیرا دارای یک پمپ مرکزی است به همین دلیل خودرو ویژگی‌های بیشتری پیدا می‌کند. استفاده از سیستم هیدرولیک باعث کم کردن سر و صدا و تعمیر و تعویض پمپ‌ها را به راحتی می‌توانید انجام دهید. به همین دلایل مهم باعث می‌شود انرژی و جریان کاهش پیدا کند و پروسه زمانبندی خودرو خوب و در سر فرصت انجام شود. یکی از خوبی‌های سیستم‌های هیدرولیک این است که می‌توان آن را در فشارهای بالا استفاده کرد. اندازه فشار در این سیستم‌ها تا ۲۵۰۰ psi و بیشتر هم امکان دارد. وقتی فشار افزایش پیدا می‌کند برای عملکرد حتی کوچک هم تیروی زیادی وارد می‌شود.

پمپ هیدرولیک

معایب سیستم‌های هیدرولیک صنعتی

یکی از عیب‌های هیدرولیک هزینه بالای آن‌ها می‌باشد البته وقتی در طول زمان از این سیستم استفاده می‌شود متوجه خواهید شد بازدهی بسیار بالایی دارد و این مقدار هزینه کردن ارزش آن را داشته است. این دستگاه از نظر بهداشتی و نظافت بسیار کثیف است و با توجه به اینکه نشتی در تمام دستگاه‌ها وجود دارد باعث می‌شود محیط کثیف و روغنی شود.

اگر دما بالا برود نشتی روغن افزایش پیدا می‌کند و برای درست کردن این نشتی باید از مواد خوب استفاده کرد و همچنین استفاده از نشت بندها امکان این است که نشتی سیستم هیدرولیک را بسیار پایین آورد و یا اینکه به طور کامل از بین ببریم.

سیستم هیدرولیک صنعتی بسیار پیچیده است و برای استفاده بهینه از این دستگاه نیاز به مهارت زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها توانایی استخدام نیرو و مهندسان با تجربه ندارند.

قسمت‌های مختلف سیستم هیدرولیک صنعتی

مخزن یا تانک روغن

پمپ هیدرولیک

پمپ برای بالابردن فشار سیال هیدرولیک می‌باشد و این پمپ ها در سه نوع هستند:

  • پمپ‌های جابه جایی ثابت: در این نوع پمپ با هر بار چرخش پره‌ها مقدار مشخصی از سیالات منتقل می‌شود. مانند پمپ‌های چرخنده ای، پمپ‌های پیچشی
  • پمپ‌های جابجایی متغیر: امکان تغییر فشار خروجی پمپ و فشار وجود دارد. هزینه و نگهداری اینگونه پیم‌ها مشکل است. پمپ‌های جابجایی متغیر شامل پمپ محوری، محوری پیستونی، شعاعی پیستونی و پمپ‌های چرخشی می‌شوند.
  • پمپ دستی: از این پمپ‌ها به وسیله دست و پا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ هیدرولیک

موتور هیدرولیک

موتور هیدرولیک وظیفه آن این است که انرژی مکانیکی مورد نیاز را برای انجام کار پمپ فراهم می‌کند.

سیلندر هیدرولیک

یکی از اجزاء مکانیکی سیستم هیدرولیک صنعتی محسوب می‌شود که شامل سیلندر و یک پیستون است.

شیر کنترل فشار

برای محافظت از اجزاء فشار سیستم را کنترل می‌کند و به چهار قسمت تقیسم می‌شود:

  • شیر اطمینان
  • شیر کاهش دهنده
  • شیر دنباله
  • شیر تعادل

شیر کنترل جریان

وظیفه این قطعه کنترل میزان جریان سیال خروجی را کنترل می‌کند.

شیر یک طرفه

جریان سیال را در یک طرف انجام می‌دهند و به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • شیر یک طرفه ساده
  • شیر یک طرفه قرقره‌ای

شیرهای تناسبی

شیرهای تناسبی در هنگام تغییر فشار و جریان به وجود آمده از اینکه ضربه و تغییر ناگهانی در سیستم ایجاد شود جلوگیری می‌کنند.

مقالات مرتبط

درباره سپهر آسیا

شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بکار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز کشور به صورت مشخص صنایع زیر بنایی را مد نظر قرار داده و خدمات فنی مهندسی و تامین قطعات با کیفیت مطلوب را سر لوحه کار خود نموده است و در این راستا تا کنون خدمات ارزنده ای را به صنعت کشور ارائه نموده و مایع مباهات است که این شرکت در مواردی توانسته خدمات بی سابقه و منحصر به فردی انجام دهد که در بخش پروژه ها به آن اشاره خواهد شد.

دسترسی سریع

تماس با ما

لوگو
طراحی سایت توسط دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ