فهرست مطالب

تعمیر جک هیدرولیک

آموزش تعمیر جک هیدرولیک به زبان ساده

فهرست مطالب

تعمیر جک هیدرولیک باید به طور حرفه‌ای انجام شود؛ چون خرابی جک‌های پنوماتیک به دلایل متعددی رخ می‌دهد. معمولاً رایج‌ترین نوع خرابی جک‌های هیدرولیک به خاطر نشت باد و همچنین گیرپاژ کردن جک هیدرولیک است. این آسیب اغلب به دلیل عدم استفاده از واحد مراقبت پیش می‌آید. البته بیشترین خرابی که در جک‌های هیدرولیک رخ می‌دهد نشتی دادن باد از قسمت سیلندرها است؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست چون عیب‌یابی به موقع و تعمیر جک هیدرولیک باعث حفظ عملکرد این سیستم هیدرولیکی و پیشگیری از خرابی‌های ناگهانی و همچنین عدم پرداخت هزینه‌های سنگین می‌شود‌.

روش های عیب‌یابی جک هیدرولیک و تعمیر آن

در بیشتر مواقع یک نشتی ناچیز باعث افت فشار باد درون سیلندرها و کم شدن قدرت جک هیدرولیک می‌شود. یا اینکه گیرپاژ کردن جک هیدرولیک باعث می‌شود جک حرکت نکند و با فشار باد اصلاً باز و بسته نشود. به همین دلیل در این بخش از مقالات شرکت سپهر آسیا چند روش تعمیر جک هیدرولیک را به شما آموزش می‌دهیم.

علائم خرابی علت احتمالی راه‌حل پیشنهادی
نشت سیال در اطراف سیلندر یا اتصالات فرسودگی واشرها و مهره‌ها، شل بودن اتصالات، خرابی پیستون یا پمپ تعویض واشرها و مهره‌ها، سفت کردن اتصالات- تعویض قطعات معیوب
عملکرد نامنظم و افت فشار افت فشار سیستم، گرفتگی فیلتر، سیال هیدرولیک بی‌کیفیت بررسی فشار با گیج، تعویض فیلتر و سیال، بررسی پمپ و شیر تنظیم فشار
گیر کردن پیستون تجمع رسوبات و آلودگی، خرابی سیلندر، کاهش فشار پمپ شست‌وشوی خطوط روغن، تعویض فیلترها، بررسی فشار و تعمیر پمپ
سر و صدای غیرعادی مثل ناله یا زوزه ورود هوا به سیستم، خرابی فن یا پمپ، ساییدگی قطعات مکانیکی تخلیه هوا با شیر هواگیری، تعویض قطعات فرسوده، تست نشتی
خرابی سیلندر یا پیستون تاب برداشتن یا ساییدگی، شکستگی رینگ یا پین پیستون تعویض رینگ‌ها و پین، اندازه‌گیری با میکرومتر و تعویض سیلندر در صورت نیاز
خوردگی داخلی سیلندر مخلوط شدن آب با روغن، نشتی رطوبت به سیستم تعویض روغن سیستم، رفع منبع ورود رطوبت، تعویض سیلندر در صورت خرابی زیاد
گرم شدن بیش از حد سیلندر نشتی داخلی، خرابی سیل یا پیستون- اصطکاک بالا تعویض سیل و اورینگ، بررسی کیفیت و میزان روغن
گیرپاژ میله جک فشار کم، وجود خلا- نصب نادرست آب‌بندها تنظیم فشار سیستم، رفع خلا و بررسی نصب آب‌بند
ساییدگی یک‌طرفه میله بارگذاری نامتقارن، خرابی بلبرینگ اصلاح توزیع بار، تعویض بلبرینگ‌ها

بررسی و رفع نشت سیال هیدرولیک

اگر روی زمین یا در اطراف اتصالات مثل شیلنگ‌ها و سیلندر هیدرولیک هر گونه نشتی یا فرسودگی مشاهده کردید. یا اینکه به طور غیرمنتظره سطح سیال کم شد و یا اینکه در حین کارکرد جک هیدرولیک صداهای غیرعادی مثل ناله و سوت شنیدید تمامی این علائم نشان‌دهنده نشت سیال هیدرولیک است.

 روش تعمیر جک هیدرولیک:

در اولین فرصت واشرها و یا مهره‌های فرسوده را تعویض کنید، همچنین اتصالات شل را توسط یک آچار محکم کنید. سپس لوله‌ها و شلنگ‌های فرسوده را تعویض کرده و با کمک بست ها و گیره‌های مناسب خوب سفت کنید. اگر نشت سیال جک هیدرولیک از قطعات خاصی مثل پیستون یا پمپ است حتماً قطعه معیوب را تعویض کنید.

تعمیر جک هیدرولیک

عیب‌یابی جک هیدرولیک در عملکرد نامنظم آن

یکی از مشکلات رایجی که در سیستم‌های هیدرولیک رخ می‌دهد عملکرد نامنظم و ناکافی است. عموماً این مشکل به علت افت فشار، گرفتگی فیلترها و همچنین کیفیت پایین سیال هیدرولیک به وجود می‌آید. پس برای عیب‌یابی این مشکل اول از همه با کمک گیج فشار مقدار فشار نقاط مختلف دستگاه را بررسی کنید. بدون شک فرسودگی و گرفتگی پمپ و خطوط هیدرولیک می‌تواند باعث افت فشار سیستم باشد. البته بی‌کیفیتی و کاهش میزان سیال هیدرولیک هم می‌تواند سبب عملکرد ضعیف و افت فشار دستگاه شود.

راه حل برطرف کردن مشکل:

برای تعمیر جک هیدرولیک به هنگام عملکرد نامنظم، اگر فشار سیستم پایین است حتماً شیر تنظیم فشار را بررسی کنید. اگر پمپ خراب شده است و یا سیال هیدرولیک کثیف است آن‌ها را تعویض کنید. در نهایت اگر فیلترهای هیدرولیک کثیف و مسدود شده‌اند آن‌ها را بررسی و تمیز کنید.

گیر کردن پیستون و عدم حرکت آن

زمانی که پیستون در سیستم‌های هیدرولیک گیر می‌کند و باعث می‌شود که جک حرکت نکند احتمالاً رسوبات، جرم و آلاینده‌های ریز و درشت به مرور زمان در خطوط سیستم جمع شدند و گردش روغن را مختل کرده‌اند. شاید هم سیلندرها به علت سایش و پارگی لطمه دیده‌اند. بنابراین نشت روغن سیستم و افت فشار باعث گیر کردن پیستون می‌شود. البته ممکن است فشار پمپ هیدرولیک کم باشد و نتواند نیروی کافی برای حرکت جک را تأمین کند.

راهکار:

برای تعمیر جک هیدرولیک در چنین مواقعی خطوط جریان روغن را تخلیه و تمیز کنید. سپس شیرها و فیلترهای کثیف را تعویض کنید. می‌توانید با استفاده از یک فشارسنج میزان افت فشار در خطوط را بررسی کنید. همچنین سیلندرها را خوب بررسی کنید در صورت هر گونه خرابی آن‌ها را تعویض نمایید. خوب است یا استفاده از یک فشارسنج میزان کاهش فشار پمپ را هم بررسی کنید و در صورت لازم پمپ را تنظیم و یا تعمیر کنید.

سر و صدای زیاد در سیستم

سر و صدای زیاد در سیستم‌های هیدرولیک بیشتر به علت ورود هوا به سیستم، مشکلات فن و پمپ‌ها و شاید هم ساییدگی و پارگی قطعات مکانیکی سیستم باشد. پس به دقت صدای فن و پمپ‌ها را گوش دهید و به دنبال نشتی در محل اتصالات مثل لوله‌ها و واشرها باشید. اگر صدای جیغ یا زوزه به گوشتان می‌رسد احتمالاً پره‌های سیستم شکسته، ساییده و یا نامتعادل شده‌اند.‌ ممکن است قطعات مکانیکی سیستم مثل موتورها، درایوها و یا حتی بلبرینگ‌ها دچار خوردگی و لطمه شده‌اند.

تعمیر جک هیدرولیک

روش تعمیر جک هیدرولیک:

اول از همه با کمک تست نشتی فشار و یا روش های صوتی قسمت دقیق ورود هوا را مشخص کنید‌. سپس با کمک شیرهای هواگیری مقدار هوای محبوس شده را تخلیه کنید. حالا قطعات فرسوده را با قطعات باکیفیت تعویض کنید.

خرابی سیلندر یا پیستون

اگر با بررسی سطح سیلندر یا پیستون متوجه شدید که این قطعات تاب برداشته‌اند. یا اینکه خراش‌های عمیق و یا ساییدگی‌های بیش از حد روی سیلندر و پیستون وجود دارد قطعاً عملکرد آب‌بندی این قطعات کم می‌شود. البته شکستگی و فرسودگی رینگ‌های پیستون و همچنین ساییدگی و خوردگی پین پیستون هم می‌تواند باعث خرابی سیلندر و پیستون باشد.

راه حل:

برای تعمیر جک هیدرولیک به هنگام خرابی سیلندر، بهتر است رینگ‌های شکسته و یا فرسوده را در اسرع وقت تعویض کنید. سپس با استفاده از میکرومتر قطر دقیق پین را اندازه‌گیری کنید.

خوردگی پوسته داخلی سیلندر

اگر در حین بررسی سیلندر متوجه زنگ‌زدگی یا خوردگی در سطح داخلی آن شدید، احتمال زیادی وجود دارد که آب با روغن مخلوط شده باشد. این اتفاق معمولاً به دلیل ورود رطوبت یا نشتی در سیستم است و باعث کاهش طول عمر جک و عملکرد ضعیف آب‌بندی می‌شود.

راه‌حل:
روغن سیستم را به‌طور کامل تخلیه و تعویض کنید. همچنین بررسی کنید که آب یا رطوبت چگونه وارد سیستم شده و منبع آن را رفع کنید. در صورت آسیب شدید، تعویض سیلندر ضروری است.

گرم شدن بیش از حد سیلندر

اگر بدنه سیلندر بیش از حد داغ می‌شود، احتمال نشتی داخلی در جک وجود دارد. این موضوع معمولاً ناشی از خرابی سیل‌ها یا فرسودگی پیستون است که باعث اصطکاک بالا می‌شود.

راه‌حل:
سیل‌ها و اورینگ‌ها را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که روغن به اندازه کافی و با کیفیت مناسب در سیستم وجود دارد.

گیرپاژ یا جام کردن جک

اگر میله جک گیر می‌کند یا به سختی حرکت می‌کند، ممکن است به دلیل فشار کم، وجود خلا یا سفت بودن بیش از حد آب‌بندها باشد.

راه‌حل:
فشار سیستم را بررسی و تنظیم کنید. از وجود هوا در سیستم جلوگیری کرده و تلرانس‌های نصب را چک کنید. آب‌بندها باید به‌درستی و بدون سختی غیرضروری نصب شوند.

حرف آخر سپهر هیدرولیک آسیا

خلاصه اینکه اگر قصد دارید به صورت دوره‌ای کار عیب‌یابی و تعمیر جک هیدرولیک را انجام دهید به شما توصیه می‌کنیم از قطعات یدکی اورجینال استفاده کنید و هر گونه مشکل جزئی را در اسرع وقت برطرف کنید. اگر تخصص زیادی در انجام این کار ندارید بهتر است سؤالات و ابهامات خود را با مهندسین فنی ما در شرکت سپهر هیدرولیک آسیا در میان بگذارید‌. حتی می‌توانید رفع عیوب جک‌های هیدرولیک را به متخصصین ما در این شرکت بسپارید.

اشتراک گذاری
دیدگاهتان را بنویسید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *