فهرست مطالب

تعمیر و عیب یابی هیدروموتور

آموزش تعمیر و عیب یابی هیدروموتور

فهرست مطالب

تعمیر و عیب یابی هیدروموتور پس از استفاده‌های زیاد یک کار بسیار ضروری است؛ چون هیدروموتور هیدرولیک پس از کارکرد طولانی مدت، دچار عیوبی مثل افزایش صدا موقع کار کردن و یا کاهش راندمان می‌شود. معمولاً این مشکل به خاطر کار کردن هیدروموتور زیر بار زیاد در مدت‌های طولانی پیش می‌آید. در چنین شرایطی استفاده از روغن نامرغوب با فشار نامناسب هم سبب سایش قطعاتی مانند یاتاقان، کوپلینگ و حتی سایش دیگر قطعات متحرک می‌شود‌. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با انواع عیوب هیدروموتورها و نحوه تعمیر هیدروموتور آشنا کنیم.

تعمیرات هیدروموتور هیدرولیک

یکی از دلایل اصلی خراب شدن هیدروموتورها به خاطر آسیب آب‌بندها است. این مشکل سبب افت فشار و وارد شدن ذرات و برخی آلاینده‌ها به مدار می‌شود‌. طبق نظر متخصصین شرکت سپهر آسیا برای تعمیر و عیب یابی هیدروموتور باید آب‌بندها به دقت بررسی شوند و در صورت نیاز قطعات معیوب تعویض گردند.

مشکلات هیدروموتورهای دنده ای

برخی از مشکلاتی که مربوط به تعمیر و عیب یابی هیدروموتور هیدرولیک‌های دنده ای می‌شود موارد ذیل هستند:

نشتی روغن از هیدروموتور

مهم‌ترین علت نشتی هیدروموتور دنده ای به دلیل اصطکاک مداوم میان کاسه نمد روغن و همچنین شفت خروجی هیدروموتور است که در اثر کارکرد زیاد موتور ایجاد می‌شود. اگر این مقدار سایش زیاد باشد کاسه نمد حالت آب‌بندی‌اش را از دست می‌دهد و باعث نشتی روغن می‌شود. در چنین شرایطی باید کاسه نمد و سایر قطعات آب بندی تعویض گردد. اگر شفت خروجی هم ساییده شده باشد باید شفت هم تعویض گردد.

تعمیر و عیب یابی هیدروموتور

نشتی از پوسته هیدروموتور

در چنین حالتی که خیلی کم اتفاق می‌افتد معمولاً اورینگ پوسته آسیب دیده و یا کهنه شده است. در نتیجه خاصیت آب بندی خودش را از دست داده است، پس باید برای تعمیر و عیب یابی هیدروموتور در اسرع وقت اورینگ تعویض شود‌.

نشت روغن از شکاف موتور

در چنین وضعیتی احتمال دارد اورینگی که میان هوزینگ موتور و صفحه جلویی قرار دارد و یا اورینگی که میان صفحه جلویی و بدنه استاتور قرار دارد و یا اورینگی که میان بدنه استاتور و صفحه عقبی قرار دارد خراب شده باشد. در این حالت باید اورینگ ها تعویض شوند.

راندمان پایین هیدروموتورهای دنده ای

باید بدانید که قبل از تعمیر و عیب یابی هیدروموتور بسیاری از ایرادات به ظاهر پیدا نیستند؛ ولی باعث کاهش راندمان هیدروموتور می‌شوند. برخی از این عیوب موارد ذیل هستند:

شل بدون بدنه استاتور

اگر کیفیت روغن هیدرولیک‌های دنده ای در سیستم ضعیف باشد بدون شک سایش میان قطعات داخلی موتور افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سایش میان پین‌ها و استاتور سبب افزایش لقی شده و آب بندی مناسب از بین می‌رود. در نهایت راندمان هیدروموتور کند خواهد شد پس باید پین‌ها تعویض شوند.

سایش بین شفت خروجی و هوزینگ

این مشکل به خاطر بی‌کیفیتی روغن هیدرولیک است که موجب نشتی داخلی موتور خواهد شد، همچنین حرکت دورانی خروجی هیدروموتور دچار مشکل می‌شود. در چنین حالتی نیاز است که هوزینگ یا شفت تعمیر یا تعویض گردند.

عدم کارکرد هیدروموتور دنده ای

از جمله مشکلات احتمالی دیگری که سبب افت کارکرد هیدروموتور دنده ای می‌شود و به تعمیر و عیب یابی هیدروموتور نیاز خواهد شد، به شرح ذیل است:

کم بودن لقی بین استاتور و دنده

در چنین حالتی که عدم رعایت لقی مجاز باعث درگیری دنده با صفحه جلویی و یا عقبی می‌شود باید با تراش مجدد و البته اصطلاح دنده‌ها حتماً لقی مجاز با استاتور تنظیم شود تا مشکل برطرف گردد.

سفت کردن بیش از حد پیچ های هوزینگ

این حالت سبب درگیری زیاد صفحات جلو و عقب و حتی قطعات دنده هیدروموتور با یکدیگر می‌شود.

درگیری بین شفت خروجی و هوزینگ

هنگامی که لقی میان شفت و هوزینگ خیلی کم باشد و یا روغن هیدرولیک ناخالصی داشته باشد این مشکل رخ می‌دهد. در این حالت لازم است شفت تعویض شود و متناسب با هوزینگ یک شفت جدیدی نصب شود.

تعمیر و عیب یابی هیدروموتور

مشکلات هیدروموتورهای شعاعی پیستونی

مشکلات رایجی که اغلب در هیدروموتورهای شعاعی پیستونی رخ می‌دهد و نیاز به تعمیر و عیب یابی هیدروموتور دارید، موارد ذیل است:

کاهش سرعت شفت خروجی

معمولاً کاهش سرعت شفت خروجی به چند دلیل رخ می‌دهد:

فرسودگی شفت و افزایش لقی بین فیتینگ ها

در چنین مواقعی روکش کاری و یا تعویض شفت تا حد زیادی مشکل را برطرف می‌کند.

فرسودگی وجه انتهایی صفحه سوپاپ

برای رفع این مشکل باید صفحه انتهایی تعویض شود.

فرسودگی سیل یا اورینگ روی پلانجر و شیارهای عمیق در بلوک سیلندر

برای تعمیر و عیب یابی هیدروموتور در چنین حالتی باید قطعات آسیب دیده سریعاً تعویض شوند‌.

فرسودگی اتصال توپی شاتون

اگر روغن پمپ ناکافی باشد و یا دمای روغن بیش از اندازه بالا باشد، مطمئناً در چنین حالتی سرعت هیدروموتور کم می‌شود.

خرابی هیدروموتورهای پره ای (تیغه ای یا کارتریجی)

برای برطرف کردن مشکلات هیدروموتورهای پره ای باید موارد ذیل را انجام دهید:

  • عملکرد ریلیف ولو را به دقت بررسی کنید.
  • عملکرد دایرکشنال ولو را مورد ارزیابی قرار دهید. در صورتی که مشکلی وجود نداشت وضعیت اسپول را به دقت بررسی کنید.

حرف آخر سپهر هیدرولیک آسیا

تعمیر به موقع هیدروموتورهای مختلف برای پیشگیری از خرابی‌های بیشتر و هزینه‌های سنگین‌تر کار بسیار ضروری به حساب می‌آید. به همین منظور متخصصان ما در شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بهره‌گیری از دانش فنی بالا و تجربه زیاد با تعمیر و عیب یابی هیدروموتور تصمیم به بازگرداندن عملکرد بهینه انواع هیدروموتورها کرده‌اند. شما می‌توانید جهت دریافت خدمات تعمیر هیدروموتور برای کارخانجات و هر نوع واحد صنعتی با متخصصین و مهندسین ما در شرکت سپهر هیدرولیک آسیا تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
دیدگاهتان را بنویسید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *