تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس در این است که روغن دنده یا همان روغن گیربکس در مقایسه با روغن هیدرولیک از خاصیت چسبندگی بالاتری برخوردار است، همچنین نسبت به روغن هیدرولیک ضخیمتر است.
تفاوت دیگر اینکه روغن گیربکس در خودروهای سبک و سنگین تنها به عنوان یک روان کننده استفاده میشود؛ ولی روغن هیدرولیک باعث بهبود حرکت دستگاهها میشود. ناگفته نماند تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس تنها به این چند مورد ختم نمیشود. اگر مایل هستید در ادامه این مقاله شما را با چندین تفاوت مهم دیگر از این دو نوع روغن آشنا میکنیم.
تفاوت | روغن هیدرولیک | روغن گیربکس |
---|---|---|
کاربرد | سیستمهای هیدرولیکی (مثلاً فرمان، بالابر) | جعبه دنده خودرو و ماشینآلات |
ویسکوزیته | کمتر، روانتر | بیشتر، غلیظتر و چسبندهتر |
مقاومت در برابر فشار | بالا برای انتقال نیرو | بالا برای تحمل سایش و فشار چرخدندهها |
افزودنیها | ضد زنگ، ضد کف، محافظت در برابر سایش، پایدار در برابر اکسیداسیون و هیدرولیز | ضد سایش (EP)، ضد اکسیداسیون، ضد خوردگی |
رنگ معمول | شفاف یا زرد روشن | طلایی، قرمز یا قهوهای |
اهمیت ضد کف کردن | بسیار مهم | مهم ولی کمتر |
کاربرد دمایی | دمای متوسط، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر اکسیداسیون | تحمل دمای بالاتر و فشارهای شدید |
مقاومت در برابر آتش | مقاومتر | معمولاً مقاومت کمتر نسبت به روغن هیدرولیک |
قابلیت فیلتر شدن | دارد | معمولاً کمتر مهم |
نقش اصلی | انتقال نیرو، روانکاری، جلوگیری از کف و خوردگی | روانکاری چرخدندهها، کاهش سایش و اصطکاک |
روغن دنده چیست؟
روغن دنده یا روغن گیربکس، نوع خاصی از روغن است که برای روانکاری چرخدندهها در جعبهدنده خودروها و ماشینآلات صنعتی استفاده میشود. این روغن با خاصیتهای ضدسایش و تحمل فشار بالا، نقش مهمی در کاهش اصطکاک بین چرخدندهها و محافظت از آنها در برابر خرابی و فرسودگی دارد.
علاوه بر این، روغن دنده به کنترل دمای جعبهدنده کمک میکند و باعث افزایش عمر مفید قطعات سیستم انتقال نیرو میشود. روغن دنده معمولاً از ترکیب پایههای نفتی یا سنتتیک به همراه افزودنیهای مخصوص ساخته شده است تا در شرایط سخت کاری، پایداری و کارایی لازم را داشته باشد.
روغن هیدرولیک چیست؟
روغن هیدرولیک نوعی روغن تخصصی است که در سیستمهای هیدرولیکی برای انتقال نیرو و روانکاری قطعات متحرک استفاده میشود. این روغن باید خواصی مثل مقاومت در برابر فشار بالا، پایداری حرارتی، جلوگیری از کف کردن و محافظت در برابر خوردگی داشته باشد تا عملکرد سیستم هیدرولیک بهخوبی حفظ شود. روغن هیدرولیک معمولاً پایه نفتی یا سنتتیک دارد و با افزودنیهای ویژهای ترکیب میشود تا در شرایط کاری سخت، عملکرد بهینه ارائه دهد و عمر مفید تجهیزات هیدرولیکی را افزایش دهد.
تفاوت بین روغن دنده و روغن هیدرولیک
روغن گیربکس روغنی است که اکثراً برای استفاده در دیفرانسیلها، گیربکسها و همچنین گیربکسهای دستی و جعبههای حرکتی انواع اتومبیل یا کامیون به کار میرود، بنابراین به شما کمک میکند تا انتقال نیرو همانطوری که انتظار دارید اجرا شود. مهمتر اینکه روغن دنده از ساییدگی و آسیب دیدگی قطعات داخلی وسایل نقلیه جلوگیری میکند.
در حالی که روغن هیدرولیک تنها یک روغن غیرقابل تراکم است که جهت انتقال نیرو به درون دستگاهها و همچنین سخت افزارهای مکانیکی به کار میرود. از طرفی روغن هیدرولیک برای خنک نگهداشتن دندهها، روغن کاری و البته انتقال مواد خارجی مختلف هم استفاده میشود.
تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس از لحاظ ویسکوزیته
دقت کنید روغن دنده بسیار چسبناک و ویسکوزیته بالایی جهت مقاومت در مقابل فشار و دما دارد. بنابراین روغن گیربکس که در ترکیبهای مختلفی قابل دسترسی است با انتشار ساده برای چرب کردن انواع کنتاکت های دنده به صورت حرکات لغزشی و حرکتی و انواع خودروها به کار میرود.
ولی روغن هیدرولیک نسبت به روغن گیربکس ویسکوزیته پایینتری دارد و کمتر چسبناک است. بنابراین برای انتقال نیرو بهتر و مقرون بهصرفهتر است، همچنین پایداری حرارتی مطلوبتری دارد. در این میان اگر برای طراحی و پیادهسازی مدارهای هیدرولیکی، عیب یابی و تعمیر انواع قطعات هیدرولیک نیاز به مشاوره دارید میتوانید با شرکت سپهر آسیا در ارتباط باشد و از خدمات فنی مهندسی این مجموعه بهرهمند شوید.
تفاوت روغن دنده و روغن گیربکس از لحاظ مواد افزودنی
به طور کلی مواد افزودنی که در روغن گیربکس به عنوان ضد سایش، افزایش دهنده اصطکاک و همچنین ضد کف وجود دارد عبارتند از:
- بور
- کلر
- گوگرد EF
- فسفر
از نظر مواد افزودنی تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس مشخص است. مواد افزودنی که در ترکیبات روغن هیدرولیک به عنوان ضد اکسیداسیون، افزایش دنده فشار و همچنین ضد زنگ وجود دارد شامل:
- بازدارنده های زنگ و فرسودگی
- بهبود دندههای شاخص سازگاری
- عوامل متخاصم در مقابل سایش AW
- افزودنی های فشار EP
- و غیره
تفاوت کاربرد روغن گیربکس و روغن هیدرولیک
معمولاً روغن دنده در گیربکسهای دستی و اتوماتیک انواع اتومبیلها و ماشینآلات صنعتی استفاده میشود؛ ولی روغن هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی مثل آسانسورها و همچنین دستگاههای صنعتی استفاده میشود.
فرق بین چگالی روغن گیربکس و روغن هیدرولیک
یکی دیگر از اصلیترین تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس در چگالی آنها است؛ چون چگالی روغن هیدرولیک حدود ۰.۸۵ تا ۰.۸۷ گرم بر سانتیمتر مکعب است؛ اما چگالی روغن گیربکس حدود ۹.۸۵ تا ۰.۹۲ گرم بر سانتیمتر مکعب است.
تفاوت دیگر اینکه روغن گیربکس تحمل فشار و دماهای بالا را دارد بنابراین از خوردگی و لرزش قطعات داخلی جلوگیری میکند در حالی که روغن هیدرولیک برای محدوده دمایی متوسط، صاف و بسیار روان و همچنین عملکردهای سبک کاربرد مناسبی دارد.
آیا استفاده از روغن گیربکس بجای روغن هیدرولیک ایمن است؟
خیر، چون خواص روغن هیدرولیک و روغن گیربکس بسیار متفاوت است، بنابراین تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس در کاربرد، چگالی و همچنین ویسکوزیته، موارد افزودنی و… باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی سیستم میشود. پس خیلی مهم است که موقع روانکاری از روغن مناسب سیستم استفاده کنید.
حرف آخر سپهر هیدرولیک آسیا
تا اینجا متوجه شدید که روغن گیربکس برای محافظت از چرخدندهها و همچنین کاهش اصطکاک استفاده میشود. پس به راحتی باعث افزایش طول عمر گیربکسها میشود در حالی که روغن هیدرولیک برای انتقال نیروی مؤثر و همچنین جلوگیری از ساییدگی و حرارت بالای برخی قطعات به کار میرود.
ولی اگر در مورد تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس باز هم سؤال و ابهامی دارید میتوانید با متخصصین ما در شرکت سپهر هیدرولیک آسیا در میان بگذارید. ضمناً شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بکار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز کشور به صورت مشخص صنایع زیربنایی را مد نظر قرار داده و خدمات فنی مهندسی و تأمین قطعات با کیفیت مطلوب را سر لوحه کار خود نموده است.