تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای

آموزش تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای

فهرست مطالب

تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای بسیار آسان است. پمپ هیدرولیک دنده ای از دو چرخ‌دنده درون یک پوسته تشکیل شده است. یکی از چرخ‌دنده‌ها به الکتروموتور متصل است (چرخ‌دنده محرک) و باعث حرکت چرخ‌دنده دیگر (چرخ‌دنده متحرک) می‌شود. این دو چرخ‌دنده با یکدیگر درگیر بوده و درون محفظه‌ای دورانی می‌چرخند.

سیال موجود در محفظه بین دنده‌ها گیر افتاده و به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود. پمپ دنده‌ای هیدرولیک در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت قرار دارد. با هر چرخش دنده‌ها حجم مشخصی از سیال از پمپ عبور می‌کند. این پمپ‌ها به دلیل توانایی در دبی و فشار کاری متنوع از پرکاربردترین انواع پمپ‌های هیدرولیک هستند. در این مقاله از شرکت سپهر آسیا در تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای را آموزش میدهیم.

پمپ دنده‌ای هیدرولیک را چگونه تعمیر کنیم؟

مراحل تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای باید با دقت انجام شود تا عملکرد صحیح پمپ پس از تعمیر تضمین شود:

  • آماده‌سازی اولیه

ابتدا پورت‌های ورودی و خروجی پمپ را مسدود کنید.

بدنه و سطوح بیرونی پمپ را با استفاده از گازوئیل یا نفت و یک فرچه تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی پاک شود.

  • علامت‌گذاری موقعیت قطعات

با استفاده از ابزار نشانه‌گذاری، موقعیت قطعات پمپ را علامت‌گذاری کنید تا هنگام مونتاژ هر قطعه در جای صحیح خود قرار گیرد.

  • باز کردن پمپ

سومین مرحله از تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای باز کردن پمپ است. پیچ‌های پمپ را باز کنید و از نظر کشیدگی یا خرابی رزوه‌ها بررسی نمایید.

فلانچ درب پمپ را به دقت جدا کنید؛ مراقب باشید در اثر ضربه آسیب نبیند، زیرا ممکن است باعث ایجاد نشتی داخلی یا خارجی شود.

سیل‌ها و کاسه‌نمدها را با احتیاط جدا کنید تا هنگام جدا کردن قطعات، آسیب نبینند.

  • جدا کردن اجزا

عینکی‌ها (بیرینگ بلوک‌ها) و چرخ‌دنده‌ها را جدا کنید.

پوسته پمپ را ثابت نگه داشته و با فشار به یکی از عینکی‌ها قطعات داخلی را خارج کنید.

اگر عینکی‌ها دو تکه هستند، پین واسطه را در جای خود نگه دارید تا گم نشود.

تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای

  • بازدید و ارزیابی قطعات

یکی از مهم ترین مراحل تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای بررسی قطعات است. سیل‌ها و بک‌آپ رینگ‌ها: از نظر پارگی یا تغییر شکل بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

یاتاقان‌ها: از نظر سایش و خرابی بازبینی شوند.

پوسته پمپ: خوردگی، ترک، یا لقی بیش از حد را بررسی کنید. لقی شعاعی استاندارد در سمت تخلیه برای پمپ‌های کوچک ۰.۰۳ میلی‌متر و برای پمپ‌های بزرگ ۰.۰۵ میلی‌متر است. لقی سمت مکش سه برابر مقدار تخلیه است.

سطوح عینکی‌ها: برای خراشیدگی یا ناصافی بررسی شوند.

چرخ‌دنده‌ها و شفت: از نظر محل تماس کاسه‌نمد، خوردگی یا آسیب بررسی شوند.

درب پمپ: برای صافی سطح بررسی شود. در صورت وجود ناصافی یا مقعر شدن، با استفاده از سنگ مغناطیس سطح را صاف کنید.

  • آماده‌سازی برای مونتاژ

قطعات معیوب را با قطعات یدکی استاندارد جایگزین کنید.

برای تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای ، سیل‌کیت جدید را جای‌گذاری کنید.

  • مونتاژ پمپ

ابتدا عینکی انتهای پمپ را در پوسته قرار دهید.

جهت چرخش شفت و موقعیت پورت‌های ورودی و خروجی را بررسی کنید تا عینکی به درستی جای‌گذاری شود.

سایر قطعات را با دقت طبق نشانه‌گذاری‌ها در جای خود نصب کنید.

  • بازبینی نهایی

از صحت آب‌بندی سیل‌ها و اورینگ‌ها مطمئن شوید.

پمپ را تست کرده و از عدم نشتی داخلی یا خارجی و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

نکات مهم قبل از تعمیرات پمپ دنده‌ای هیدرولیک

قبل از تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای باید به نکات زیر دقت کنید:

  • جهت گردش پمپ (راست‌گرد یا چپ‌گرد) را مشخص و ثبت کنید. این نکته برای عملکرد صحیح پمپ حیاتی است.
  • تمامی مراحل تعمیرات را در محیطی تمیز انجام دهید و از ورود ذرات خارجی به قطعات پمپ جلوگیری کنید.
  • ابزارهای لازم را آماده کرده تا کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
  • از تماس ابزارهای تیز و فلزی با سطوح داخلی و قطعات پمپ خودداری کنید تا از ایجاد خراش یا صدمات ناخواسته جلوگیری شود.
  • با استفاده از ابزار نشانه‌گذاری محل قرارگیری قطعات را علامت‌گذاری کنید.
  • قطعاتی مانند کوپلینگ، مغزی‌ها و فلنچ‌های ورودی و خروجی را جدا کنید و در جای مشخصی قرار دهید تا در هنگام مونتاژ، به راحتی نصب شوند.
  • محل قرارگیری قطعات نسبت به یکدیگر را بررسی و ثبت کنید تا ترتیب صحیح مونتاژ حفظ شود.
  • از ایمن بودن محیط کار و آماده بودن شرایط لازم برای تعمیرات اطمینان حاصل کنید و مراقب آسیب به خود یا تجهیزات باشید.

چه زمانی پمپ هیدرولیک دنده ای نیاز به تعمیر دارد؟

پمپ هیدرولیک دنده‌ای نیاز به تعمیر دارد در صورت مشاهده علائم زیر از کارشناس مجرب برای تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای کمک بگیرید:

  • سر و صدای غیر عادی: صدای غیر طبیعی از پمپ نشان‌دهنده خرابی است و باید بررسی شود.
  • کاهش راندمان: کاهش عملکرد سیستم و کند شدن دستگاه به دلیل مشکلات پمپ است.
  • بالا رفتن دمای سیال: افزایش دما در سیال هیدرولیک ناشی از سایش و خرابی پمپ است.
  • وجود حباب هوا: حباب‌ها و ذرات هوا در سیال هیدرولیک باعث افت عملکرد و آسیب به پمپ می‌شوند.
  • در صورت مشاهده این علائم باید پمپ را سریعا بررسی و تعمیر کنید.

تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای

پمپ دنده‌ای هیدرولیک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پمپ دنده‌ای هیدرولیک از قطعاتی ساده اما کارآمد تشکیل شده است. برای تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای ابتدا به اجزای اصلی آن می‌پردازیم. این پمپ شامل دو چرخ‌ دنده است: یکی محرک که نیروی خود را از یک موتور الکتریکی یا موتور اصلی دریافت می‌کند و دیگری متحرک که با چرخ‌ دنده محرک درگیر است و به حرکت در می‌آید. هر دو چرخ‌دنده از قطعات مهم این پمپ هستند.

سایر اجزای اصلی پمپ دنده‌ای عبارتند از:

  • بدنه آلومینیومی: چارچوب و محافظ قطعات داخلی.
  • دو چرخ‌دنده فولادی: اجزای اصلی برای انتقال نیرو و جابه‌جایی سیال.
  • بوش‌های فولادی (سر و ته چرخ‌دنده‌ها): برای حمایت و کاهش اصطکاک در نقاط تماس.
  • درب‌های پمپ: برای پوشش و محافظت از اجزای داخلی.
  • مجموعه سیل و اورینگ: برای آب‌بندی و جلوگیری از نشت سیال.

سخن پایانی

تعمیر پمپ هیدرولیک دنده ای یک فرآیند حساس و دقیق است و نیاز به دقت بالا و رعایت اصول فنی دارد. شناخت علائم خرابی، استفاده از ابزار مناسب و تمیزی در تمام مراحل تعمیر مهم است. با رعایت نکات مهم و بررسی دقیق اجزا عمر مفید پمپ را افزایش دهید. توجه به نکات فنی و اصولی در زمان مونتاژ و دمونتاژ پمپ از آسیب‌های غیرضروری به قطعات جلوگیری می‌کند.

شرکت سپهر آسیا با کمک نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای روز بازار صنعت کشور، تمرکز ویژه‌ای بر صنایع زیر بنایی داشته است. این شرکت با تأمین قطعات با کیفیت مطلوب خدمات ارزنده‌ای به صنعت کشور ارائه کرده است.

اشتراک گذاری
دیدگاهتان را بنویسید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *