همه چیز درباره هونینگ

هونینگ

از جمله عملیاتی که بر روی فلزات انجام می گیرد عملیات هونینگ یا سنگ تراشی است. این عملیات آخرین عملیات براده بردای می باشد که بعد از سوراخ کاری،بورینگ و سنگ زنی انجام می شود. براده برداری از قطعات، به کمک سنگ هونینگ صورت می گیرد و هدف از آن اصلاح دقت ابعادی و رسیدن به صافی سطح می باشد. در واقع در این فرآیند رعایت نسبت بهینه میان طول سنگ هونینگ و عمق سوراخ قطعه کار، پر اهمیت محسوب می شود. واحد اندازه گیری این فرآیند میکرومتر است که برای قطر بین ۱ تا ۲۰۰۰میلی متر وطول ۲۴ متر محاسبه می شود.

عملیات هونینگ

در این فرآیند سنگ ساینده طی انجام حرکاتی رفت و برگشتی از سطح قطعه کار کمی براده برداری کرده و ناهمواری های قطعه را صاف و یکدست می کند. چه ذرات ریز برجسته باشد چه حالت موجی وار
انجام این عملیات سریع و با حداقل گرما و اعوعاج یا پیچیدگی و خنک کنندگی زیادی صورت می گیرد.

انواع هونینگ

هونینگ را با توجه به نحوه عملکرد به دو گروه تقسیم می کنند: هونینگ داخلی و هونینگ خارجی.
عملیات داخلی برجستگی های سطح داخلی سوراخ را مسطح می کند و عملیات خارجی برای صاف و مسطح نمودن سطح بیرونی قطعه به کار گرفته می شود.

پمپ هیدرولیک

هونینگ سطح داخلی سیلندر

مهمترین عملکرد هونینگ سطح داخلی سیلندر است که هدف آن برطرف کردن نواقصی همچون بشکه ای شدن، دایره ای نبودن، مخروطی شدن و در نهایت ایجاد سطح مسطح و صاف می باشد.

هونینگ سطح خارجی

هونینگ سطح خارجی در رولرهای یاتاقان های مخروطی و استوانه ای ومیله پیستون های هیدرولیکی و پنوماتیکی به کار می رود. این عملگرایی با سرعت بالایی صورت می گیرد و برای تولیدات بالا از آن بهرهجویی می شود.

هونینگ چرخ دنده

این روش یک چرخ دنده داخلی با قطعه در تماس است و عیوب سطح دنده ها را از بین می برد. این فرآیند مرحله نهایی عملکردی است که بر روی دنده های چرخ دنده صورت می گیرد .

انواع ماشین هونینگ :

ماشین هونینگ با محور افقی:

عملگرایی این ماشین بدین صورت است که قطعه کار، بر روی میز ماشین نصب شده و بعد ابزار به طرف چپ و راست در امتداد محور سوراخ حرکت می کنند تا سنگ هونینگ داخل قطعه قرار بگیرد سنگی که روی محور افقی ماشین سوار شده می چرخد و همزمان حرکاتی رفت و برگشت در جهت افقی انجام می دهد و بدین ترتیب فرآیند براده برداری شروع می شود.

ماشین هونینگ با محور عمودی:

در این روش قطعه کار بر رود ماشین نصب شده و پس از آن به سمت بالا و پایین در امتداد محور سوراخ به حرکت در می آید تا سنگ هونینگ در داخل قطعه جای گیرد. هنگامی که سنگ بر روی محور عمودی بسته شد به گردش در خواهد آمد و طی شروع حرکاتی رفت و برگشتی عملیات براده برداری شروع می شود.

پمپ هیدرولیک

کاربرد براده برداری با صرف کمترین حرارت و اعوجاج و پیچیدگی

  • ماشین کاری با سرعت بالا و آسان
  • سنگ زنی داخلی با صرف هزینه ای کم
  • تضمین دقت زیاد هندسی در ابعاد
  • یکدست بودن سطح مطلوب
  • سایش سریع قطعه
  • براده برداری بدون تاثیر بر افزایش حرارت

 

مقالات مرتبط

درباره سپهر آسیا

شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بکار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز کشور به صورت مشخص صنایع زیر بنایی را مد نظر قرار داده و خدمات فنی مهندسی و تامین قطعات با کیفیت مطلوب را سر لوحه کار خود نموده است و در این راستا تا کنون خدمات ارزنده ای را به صنعت کشور ارائه نموده و مایع مباهات است که این شرکت در مواردی توانسته خدمات بی سابقه و منحصر به فردی انجام دهد که در بخش پروژه ها به آن اشاره خواهد شد.

دسترسی سریع

تماس با ما

لوگو
طراحی سایت توسط دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ