معرفی انواع پمپ آب همراه با ویژگی هایشان

انواع پمپ آب

پمپ دستگاهی است که با بکار گیری انرژی مکانیکی انواع سیالات را با فشار و نیروی بیشتری به داخل لوله‌ها هدایت می‌کند. از انواع پمپ‌ برای انتقال و جابجایی مایعات استفاده می‌شود. این وسیله می‌تواند انواع سیالات را با نیرویی مشخص به یک مکان یا ارتفاع معین انتقال دهد. پمپ‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی و یا هیدرولیک نقش مهمی را ایفا می‌کنند. درواقع به‌وسیله پمپ می‌توان سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه ‌به‌ نقطه‌ای دیگر جابجا کرد. در ادامه انواع پمپ آب و کاربردهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع پمپ آب

پمپ‌های آب بر اساس ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگونی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان پمپ‌ها را با توجه به نحوه انتقال انرژی از پمپ به سیال، به دو گروه تقسیم‌بندی کرد:

۱- پمپ‌های دینامیکی

در پمپ‌های دینامیکی نحوه انتقال انرژی به سیال به‌صورت دائمی می‌باشد. انواع پمپ‌های پرکاربرد دینامیکی عبارت‌اند از:

  • پمپ‌های گریز از مرکز (Centrifugal)
  • پمپ‌های جریان محوری (Axial)

پمپ هیدرولیک

۲- پمپ‌های جابجایی

دسته دوم انواع پمپ آب ، پمپ‌های جابجایی هستند که نحوه انتقال انرژی در این پمپ‌ها به‌صورت متناوب و دوره‌ای است. انواع پمپ‌های جابجایی عبارت‌اند از:

  • پمپ‌های رفت و برگشتی (Reciprocationg)
  • پمپ‌های دوار (Rotary)

تقسیم‌بندی انواع پمپ دینامیکی

پمپ آب‌ گریز از مرکز

عملکرد پمپ آب ‌گریز از مرکز بر پایه تبدیل انرژی یک سیال جاری به فشار ایستا است. در مکانیزم این نوع پمپ یک پروانه گردان به‌منظور افزایش فشار یک سیال تعبیه‌شده است و از این نوع پمپ بیشتر در جابجا کردن سیالات از طریق سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود. با به‌کارگیری پمپ‌های گریز از مرکز می‌توان جریان‌های پیوسته با فشار زیاد ایجاد کرد.

تقسیم‌بندی انواع پمپ آب‌ گریز از مرکز

پمپ هیدرولیک

پمپ‌های گریز از مرکز را می‌توان بر پایه نوع جریانی که ایجاد می‌کنند به سه گروه تقسیم‌بندی کرد. این سه گروه عبارت‌اند از:

  • پمپ جریان شعاعی

در این نوع پمپ با اعمال نیروی گریز از مرکز، فشار سیال افزایش میابد. در ساختار این پمپ‌ها پروانه‌هایی بکار رفته است که سیال پس ورود از طریق توپی و برخورد با این پروانه‌ها به‌صورت شعاعی در محیط جریان میابد.

  • پمپ جریان مختلط

عملکرد این پمپ‌ها به این صورت است که فشار تا حدودی با اعمال نیروی گریز از مرکز و تا حدودی نیز با اعمال نیروی بالابری (Lift) که از سمت تیغه‌ها ایجاد می‌شود، افزایش میابد. در این پمپ‌ها پروانه‌هایی وجود دارد که دارای جریان خروجی محوری می‌باشند و سیالات پس از برخورد با این پروانه‌ها به‌صورت محوری و شعاعی در محیط جریان میابند.

همچنین بخوانید : عملکرد هیدرو موتورهای اوربیتالی به چه صورت است؟

  • پمپ جریان محوری

نام دیگر پمپ‌های جریان محوری پمپ ملخی است. افزایش فشار سیالات در این پمپ‌ها از طریق اعمال پروانه‌ها و یا اعمال نیروی بالابری که از سمت تیغه‌ها به وجود می‌آید، انجام می‌شود. در پمپ‌های جریان محوری پروانه‌هایی با ورودی و خروجی محوری تعبیه‌شده است که سیالات پس از عبور از این پروانه‌ها به‌صورت محوری به لوله‌ها منتقل می‌شوند.

پمپ آب سانتیفیوژ

پمپ آب سانتیفیوژ یکی دیگر از انواع پمپ آب است که دارای یک محفظه حلزونی شکل است به نام پوسته می باشد. در درون این محفظه حلزونی شکل، یک یا چند چرخ بر روی یک محور (شفت) تعبیه‌شده است. هر یک چرخ‌ها دارای تعدادی پره می‌باشند که انتقال سیالات از طریق آن‌ها انجام می‌شود. پمپ‌های سانتیفیوژ در ابعاد و اندازه‌های مختلف برای مصارف گوناگون ساخته می‌شوند.

پمپ هیدرولیک

یکی از نکات مهمی که هنگام استفاده از پمپ‌های سانتیفیوژ باید در نظر بگیرید این است که باید حتماً پیش از روشن کردن آن‌ها پمپ را هواگیری یا پرایم کنید. به عبارتی شما باید پس پر شدن خط پمپ آب و اطمینان از ورود سیال به داخل پمپ، از خروج کامل هوا یا گاز انباشته‌شده در داخل پمپ آب مطمئن شوید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد پمپ وسیله‌ای مکانیکی است که با ایجاد فشار، آب و مایعات دیگر را به داخل لوله منتقل می‌کند. پمپ‌ها در انواع متنوع و ابعاد گوناگون ساخته می‌شوند و هرکدام از آن‌ها کارایی‌های مخصوص به خود را دارند. از دیگر انواع پمپ‌های پرکاربرد در مصارف صنعتی و خانگی می‌توان به پمپ‌های پیستونی، بادامکی، پلانچری، دیافراگمی، دنده‌ای، پیچی، پره‌ای و … اشاره کرد. هر یک از این پمپ‌ها برای کاربردها و مصارف مشخصی طراحی و ساخته می‌شوند.

مقالات مرتبط

درباره سپهر آسیا

شرکت سپهر هیدرولیک آسیا با بکار گیری نیروهای متخصص و مجرب و با توجه به نیازهای بازار صنعت امروز کشور به صورت مشخص صنایع زیر بنایی را مد نظر قرار داده و خدمات فنی مهندسی و تامین قطعات با کیفیت مطلوب را سر لوحه کار خود نموده است و در این راستا تا کنون خدمات ارزنده ای را به صنعت کشور ارائه نموده و مایع مباهات است که این شرکت در مواردی توانسته خدمات بی سابقه و منحصر به فردی انجام دهد که در بخش پروژه ها به آن اشاره خواهد شد.

دسترسی سریع

تماس با ما

لوگو
طراحی سایت توسط دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ